13 noiembrie 2007

Bastarda Istanbulului, Elif Shafak


"Istanbulul eu un potpuriu de zece milioane de vieti. O carte deschisa, cu zece milioane de povesti invalmasite. Istanbulul se trezeste din somnul sau agitat, gata pentru haosul orei de varf. Din momentul asta sun prea multe rugaciuni de implinit, prea multe blasfemii de notat si prea multi pacatosi, dar si prea multi nevinovati la care trebuie sa veghezi.
In Istanbul e deja dimineata."

Destinele a doua familii - una turca si una armeano- americana se impletesc in "Bastarda Istanbulului", scotand la iveala secrete de mult timp uitate, prejudecati si un trecut comun. Am calatorit dintr-un plan intr-altul, de pe un continent pe altul si din trecut in prezent, am ajuns sa iubesc Istanbulul si mai mult decat o faceam deja. Elif Shafak pune in centrul actiunii numai personaje feminine, foarte puternice, dar foarte diferite. Daca Istanbulul este "un potpuriu de zece milioane de vieti", atunci "Bastarda Istanbului" este un potpuriu de caractere feminine.

Cartea este foarte complexa si atinge multe puncte care ar putea fi comentate. Dar de data asta, nu am de gand sa ma lansez intr-o analiza a tuturor. O sa vorbesc doar despre Armanoush. Armanoush mi-a fost simpatica de la inceput si ea a fost personajul meu preferat din cartea asta. Este o armeanca-americana care pleaca in Turcia la familia tatalui ei vitreg, pentru a se descoperi pe sine, pentru a-si descoperi radacinile. Fara trecut, nu poate exista viitor. Armanoush este over-protected de catre familia ei armeana, familie in care ura si dispretul pentru turci sunt adanc inradacinate din cauza genocidului armean din Turcia (1915). La Istanbul o cunoaste pe nepoata tatalui ei, Asya, si descopera ca turcii si armenii au foarte multe lucruri in comun. Prin ochii ei cunoastem Istanbulul. Ea simte ce am simtit si eu cand am fost acolo. Plecata cu multe prejudecati despre poporul turc Armanoush ajunge sa se desparta de ele rand pe rand. Desi titlu cartii e "Bastarda din Istanbul", eu cred ca actiunea se bazeaza mai degraba pe relatia dinte cele 2 fete: Asya si Armanoush si pe modul cum fiecare dintre ele o descopera pe cealalta si, in consecinta, pe sine.

Sunt atatea idei ce merita discutate in aceasta carte! Sper sa se vanda si in Romania la fel de bine ca in afara si ca grupuri de cititori sau cluburi de carte o vor pune pe masa de "disecat". Mi-ar fi luat cel putin cateva ore bune sa expun aici tot ce am de zis despre cartea asta.

P.S: Elif Shafak era cat p-aci sa fie inchisa dupa ce a scris cartea asta.

My view of Istanbul:




Un comentariu:

Anonim spunea...

Si eu am fost vara asta la Istanbul. M-a frapat foarte mult gunoiul de pe strazi. Mi s-a parut ca era foarte mult si ca nimeni nu se ingrijea de el. Pe langa Istanbul, Bucurestiul e curat ca-n palma!!!